ArqueoAntro troba el primer cos d’un soldat republicà en les fosses de Vilafranca

Troben un cos

La iniciativa compta amb el suport de l’Ajuntament, la Federació de Municipis i Províncies i la conselleria de Transparència

La investigació de l’Associació de Víctimes del Front de Llevant porta a la inhumació

L’Ajuntament de Vilafranca està donant suport i allotjament als arqueòlegs que durant aquests dies estan treballant en l’excavació de fosses en les quals hi ha enterrats soldats republicans abatuts en la Guerra Civil. Els treballs, desenvolupats per ArqueoAntro, compten amb l’ajuda de la Federació Valenciana de Municipis i Províncies i de la Generalitat Valenciana.

Miguel Mezquida, de ArqueoAntro, ha explicat que l’origen de les excavacions “es remunta a fa 15 anys quan la família de José Luis González, soldat republicà mort en la guerra, va iniciar la investigació sobre on podia trobar-se enterrat. A través de l’Associació de Víctimes del Front de Llevant, i després de contactar amb nombroses fonts i investigadors, es va arribar fins al Mas de Tosca de Vilafranca. De fet els mateixos familiars de José Maria González, el seu fill i tres nets, estan aquests dies a Vilafranca seguint el procés de l’excavació”. Recalca, també, que es donen molt poques ocasions en les quals quede viu el fill del soldat desaparegut.

En aquesta masia, situada a uns pocs quilòmetres del nucli urbà de Vilafranca els masovers van certificar que a l’entorn de la masia hi havia enterraments.  Sobre aquestes fonts d’informació s’han iniciat els treballs que han donat amb la primera fossa en la qual, de moment, s’ha localitzat un cos. Els treballs continuaran durant els pròxims dies per a tractar de localitzar fins a tres fosses i dos cossos més per a, així, l’any que ve, identificar-los.

El regidor de Cultura de l’Ajuntament de Vilafranca, Óscar Tena, ha apuntat que des que l’Ajuntament va tindre coneixement de la investigació, el projecte l’ha secundat en la mesura de les seues possibilitats. El consistori presta allotjament als arqueòlegs. D’aquesta manera, segons ha apuntat Miguel Mezquida, “és molt més viable desenvolupar l’excavació i reduïm molt els costos”.