Memòria històrica, bullying o violĆØncia de gĆØnere són un exemple de les temĆ tiques que aquesta tardor posarĆ sobre els escenaris la XXXI edició de la Mostra d’Arts EscĆØniques Reclam que enguany celebra el seu 30 aniversari refermant la lĆnia mampresa des del seus inicis de generar debat i reflexió entre el pĆŗblic assistent. El certamen organitzat per la Universitat Jaume I, a travĆ©s del Servei d’Activitats Socioculturals, s’ha presentat aquest matĆ al Paranimf i es desenvoluparĆ entre els dies 3 de novembre i 3 de desembre en 10 municipis de les comarques de Castelló, amb la colĀ·laboració dels ajuntaments d’ Almassora, Benicarló, BenicĆ ssim, BetxĆ, Borriana, Castelló de la Plana, Vilafranca, Vila-real i Vinaròs, juntament amb la Diputació de Castelló, la Fundació Caixa Castelló i de lāInstitut ValenciĆ de Cultura (IVC).
L’acte de presentació ha comptat amb la presĆØncia de la vicerectora de Cultura, Llengües i Societat, Carmen LĆ”zaro; la directora territorial del IVC, NĆŗria Felip; el diputat provincial de Cultura, Alejandro Clausell; la regidora de Cultura de l’Ajuntament de Castelló, MarĆa EspaƱa, i el director artĆstic de la mostra, Toni Valesa, aixĆ com de diferents representants de les institucions que participen en el Reclam. La vicerectora de Cultura, Carmen LĆ”zaro, ha explicat que Ā«des de l’antiga GrĆØcia, les arts escĆØniques, i particularment, el teatre, eren utilitzades com a recurs per a transmetre els diferents costums i tradicions que conformen la cultura d’un poble, amb el temps la seua estructura Ć©s va fer mĆ©s complexa, fins avui en que el teatre Ć©s capaƧ de provocar un efecte catĆ rtic a qui assisteix a la funció, induint a la reflexió i a la introspecció», precisament una de les pretensions del Reclam. En aquest sentit, LĆ”zaro ha assegurat que el Reclam «és un paradigma de colĀ·laboració institucional i una excelĀ·lent via d’aproximació a la comunitat universitĆ ria i de la població dels municipis participants a la cultura teatralĀ».
Per la seua part, el coordinador del Reclam, Toni Valesa, ha explicat que Ā«la mostra continuarĆ enguany amb la filosofia traƧada en els darrers 30 anys i posarĆ damunt l’escenari temes d’actualitat que mostren la realitat del moment que vivim, buscant la reflexió del pĆŗblic que assisteix als espectaclesĀ». En aquest sentit, el director del certamen assegura que Ā«un dels objectius Ć©s apropar als espectadors peces teatrals que transmeten valors i que la relació amb l’obra no es quede damunt de l’escenari. Volem que el pĆŗblic s’emporte a casa sensacions i experiĆØncies desprĆ©s de cada funció i genere la seua pròpia opinió sobre el tema, donant valor tant als criteris estĆØtics com als ĆØticsĀ».
Valesa ha fet una menció especial al cartell de l’actual edició, creat per la dissenyadora Mar Sotomayor, que ha realitzat una versió del quadre Ā«El critĀ» d’Eduard Munch. El director del Reclam ha explicat que Ā«el cartell trasllada la idea de desesperació, de cansament social davant d’aquests moments convulsos i les problemĆ tiques socials que patim i introdueix una mirada social a les diferents lluites i reivindicacions actuals a partir d’una imatge molt expressiva, aixĆ, d’una manera plĆ stica, aprofundeix en els valors i la identitat que transmet el ReclamĀ».
La XXXI edició del Reclam ha programat 44 obres i 51 funcions i s’estrenarĆ el divendres, 3 de desembre, al Paranimf de l’UJI, amb l’espectacle de dansa Archipielago de los desastres, dirigit per Isabel VĆ”zquez, i que forma part del programa Dansa a Escena de la Xarxa Espanyola de Teatres, Auditoris, Circuits i Festivals de Titularitat PĆŗblica. Ćs una creació de gran format que tracta el tema de la vulnerabilitat i que imagina un lloc on fracassar fora tot un ĆØxit i la vulnerabilitat un superpoder.
La programació del Paranimf tambĆ© inclourĆ , principalment, peces de dansa com Sexy Suggestion, de Paula Serrano, un espectacle que gira al voltant de lāatracció que les persones senten envers el misteri; We can dance, una peƧa sobre l’acte de ballar, una celebració, una invitació al ball, dirigida i creada per Esther RodrĆguez Barbero; o Los perros, de la companyia navarra LED Silhouette, una peƧa de dansa que parla del procĆ©s de deshumanització i aĆÆllament que afecta els nascuts en l’era digital. A mĆ©s, l’espai cultural de la zona universitĆ ria ha programat Asesinato y adolescencia, un thriller escrit per Alberto San Juan i dirigit per AndrĆ©s Lima que tracta el tema de la violĆØncia i l’adolescĆØncia; i Manual para armar un sueƱo, de la companyia andalusa La Zaranda, un obra amb diĆ legs ocurrents i humor intelĀ·ligent sobre el teatre i que resulta ser una oda a l’esperanƧa enmig d’un món hostil.
El Teatre del Raval i el Teatre Principal tambĆ© formen part dels espais escĆØnics d’aquest Reclam que inclouen interessants propostes teatrals. Entre les obres que es representaran al Raval, es troben Espejismos (El lado Ć©pico), de Kolectivo Mostrenko, un espectacle d’humor absurd integrat en un ambient surrealista que tracta temes com l’amistat o la identitat; Lāenterrador, de la companyia MediterrĆ”nea, una obra que es basa de forma lliure en les vivĆØncies de diverses persones durant la Guerra Civil i postguerra, entre elles, Leoncio BadĆa, conegut com l’enterrador de Paterna, de les quals ha quedat constĆ ncia en determinats reportatges de rĆ dio i premsa; o Menina, soy una puta obra de VelĆ”zquez, una peƧa de Proyecto Cultura que tracta el tema del bullying a partir de la història dāuna jove que, a causa de la seua obesitat, pateix les burles dels altres en una escola dāart, i que tambĆ© es representarĆ a Vinaròs.
El Teatre Principal acollirĆ obres com Estimats pares, de la companyia El Micalet, una comĆØdia que parla dels fills, de l’amor, dels diners i de les contradiccions de lāĆ©sser humĆ ; Don Ramón MarĆa del Valle InclĆ”n (A travĆ©s de Ramón Gómez de la Serna), una producció del Teatro EspaƱol que combina la mĆŗsica de Beethoven amb el cuplet i la sarsuela de l’ĆØpoca; oEl cos mĆ©s bonic que s’haurĆ trobat mai en aquest lloc, una obra de Josep Maria Miró, un dels dramaturgs mĆ©s reconeguts en l’actualitat.
El Reclam tambĆ© tĆ© com a eix fonamental els espectacles per a pĆŗblic familiar com Les vacances de Madame Roulotte, que es representarĆ aquest dissabte a l’Espai Obert Cultural Les Aules de Castelló i tambĆ© a Almassora; Soc Natura, una experiĆØncia sensorial pensada per als primers anys de vida (Benicarló); OnĆricus, un espectacle de circ de La Troupe Malabó, LoopoCube. El protagonisme de la mĆŗsica tambĆ© estarĆ present amb les actuacions de Pep Gimeno Ā«El BotifarraĀ», amb el seu treball Ja ve l’aire (Vila-real), i Rodrigo Cuevas, amb La RomerĆa.
Altres propostes destacades que s’han programat en la mostra són Nevenka, que tracta el cas de la dona que va guanyar per primera vegada un cas per assetjament sexual a un polĆtic; Las guerras de nuestros antepasados, amb Carmelo Gómez; Contracciones amb Candela PeƱa, Uz: el pueblo, amb Pepe Viyuela; o L’Ćŗltim ball, amb Carles Alberola i Alfred Picó.
En aquesta edició, la dansa tambĆ© tindrĆ el seu protagonisme en moltes de les seus, i a banda de les peces que es representaran al Paranimf de l’UJI, es podran veure espectacles com La Paraula Amagada (Sala Sant Miquel, Castelló); Human (BetxĆ), Roda (Espai Obert Cultural Les Aules, Castelló); Sempreviva(Vilafranca) o ValĆØncia Dancing Forward (Borriana). A mĆ©s, seran dos espectacles de dansa els que posen el punt i final a aquesta edició del Reclam. SerĆ a BenicĆ ssim el dia 3 de desembre. Una jornada que comenƧarĆ amb Me encanta bailar pero se me da fatal, un espectacle a l’aire lliure de dansa participativa que forma part del programa Impuls a la Dansa i que finalitzarĆ amb la representació de l’obra Iron Modvm, de la companyia catalana Iron Skulls Co, al Teatre Municipal.





