Vilafranca senta la base per a una oposició conjunta de pobles de Castelló i Terol contra la tècnica del fracking

Conferencia Conferencia

-Alcaldes de Els Ports, el Maestrat  i el Maestrazgo exigeixen que no es concedeixin els permisos de prospecció i promouen una declaració unitària contra la tècnica de fractura hidràulica.

-Els geòlegs José Luis Simón ie Ignacio Morell adverteixen que les substàncies químiques poden arribar als aqüífers

1/12/12 Els municipis de Terol i Castelló proposaran una declaració conjunta contra el fracking. Així s’ha acordat en la conferència que ha organitzat l’Ajuntament de Vilafranca per donar a conèixer quines conseqüències pot tenir aquesta tècnica sobre el subsòl i el medi ambient. En la conferència el catedràtic de geologia de la Universitat de Saragossa, José Luis Simón, ha assegurat a Vilafranca que amb la utilització de la tècnica de la fractura hidràulica es poden contaminar els aqüífers que abasteixen d’aigua al Maestrat de Castelló i Terol. A la fractura “hi benzens, compostos orgànics i volàtils que poden contaminar l’aigua” segons ha assegurat en una conferència organitzada per l’Ajuntament de Vilafranca per analitzar l’impacte que pot causar l’anomenat “fracking”. Així mateix el catedràtic de geologia de la Universitat Jaume I, Ignacio Morell ha indicat que si els gasos arriben a l’aqüífer del Maestrat la contaminació en un llarg període de temps pot arribar fins i tot al nivell del mar ia les sortides de l’aqüífer en Peníscola, la Serra d’Irta o Orpesa.

En la conferència de Vilafranca 150 persones han escoltat les explicacions dels geòlegs. Representants polítics dels Ports, l’Alt Maestrat i el Maestrat de Terol han mostrat la seva posició en contra de la fractura hidràulica. Així ho han manifestat l’alcalde de Cantavieja (Terol), Ricardo Altabás, l’alcalde de Vilafranca, Óscar Tena, el de Forcall, Santiago Pérez. Els alcaldes han concretat crear una comissió de treball que una la veu dels municipis contra la tècnica.

A la conferència el geòleg José Luis Simón, ha assenyalat que “el gas metà pot arribar a sortir per l’aixeta. Hi ha experiències en les que si es posa un encenedor a l’aixeta es pot arribar a prendre “. Simón ha apuntat que la tècnica consisteix en “perforar un pou vertical en principi, però a 2, 3 4 km es reorienta i comença a perforar en horitzontal al llarg d’un quilòmetre o quilòmetre i mig. Es fa un revestiment de seguretat però es travessen aqüífers que podrien veure contaminats “.

Simón ha indicat que “en una primera etapa són unes explosions que produeixen una pre-fracturació de la roca i a continuació el procés consisteix en la injecció d’un fluid que eixampla les fissures i crea noves fissures”. En aquests fluids hi ha més de 600 substàncies químiques, algunes d’elles que poden arribar a produir càncer, o contaminar l’aire “. En la seva exposició ha indicat que malgrat les afirmacions de l’empresa promotora “no és fàcil controlar a 3 km de profunditat que es fractura o no es fractura”.

Ignacio Morell

El catedràtic d’hidrogeologia de la Universitat Jaume I, Ignacio Morell ha indicat que la contaminació depèn de la proximitat dels aqüífers a les zones on es practica la fractura. Així mateix la contaminació també depèn de com s’executi la fractura “Si hi ha defectes per despreniments, corrosió, es pot originar una fuita que pugui contaminar un aqüífer” ha indicat el hidrogeòleg. Morell ha apuntat com a conclusió “evidentment si no es posa en marxa la fractura el risc no existeix”.

En aquest sentit José Luis Simón ha afegit que “l’empresa ven la desconexió de la roca on operen amb el fracking on estan els aqüífers. Diuen que hi ha una distància de mil metres o fins i tot 2000 metres “. Respecte d’això ha respost que “o no coneixen o no volen que coneguem quina és la geologia i hidrogeologia del Maestrat. Aquesta garantia no ens la poden donar “. Ignacio Morell ha apuntat que, amb el pas dels anys, ja que la circulació en els aqüífers és lenta, “d’aquí a uns anys el gas pot aparèixer a la platja de la Concha de Peníscola”.

Óscar Tena

L’alcalde de Vilafranca ha fet una crida a la unió entre territoris perquè no es concedeixin els permisos de prospecció. Així mateix ha señaldo que l’Ajuntament de Vilafranca aprovarà una moció conjunta per rebutjar aquesta pràctica. Tena ha fet una crida perquè tots els municipis afectats pels permisos de prospecció es posicionin en contra de la seva concessió. A més ha demandat a la Generalitat Valenciana que s’opose a aquesta tècnica “com es va oposar a les prospeccions petrolíferes enfront de la costa del Saler i l’Albufera, no entendríem que s’oposi a prospeccions convencionals enfront de València i estigue a favor de tècniques molt més perilloses a l’interior de Castelló “.

A l’acte hi eren presents reprentantes del PSPV, el PP i Plataforma per Vilafranca. Entre ells l’alcalde de Benassal, Baudilio Martínez, el de Portell, Álvaro Ferrer, el de Forcall, Santi Pérez … així com representants d’Olocau del Rei, Xert, Canet lo Roig, Ares del Maestrat, Anglesola, Cantavieja, Mirambell … a més de veïns i Representants de nombrosos col · lectius.

Ivace Vilafranca

Transporte adaptado