Vilafranca i Altea, capitals culturals valencianes 2019-2020

La Conselleria de Cultura ha reconegut a la localitat alacantina d’Altea i la castellonenca de Vilafranca com a capitals culturals de la Comunitat Valenciana per a 2019-2020. Ambdues seran reconegudes a partir del 25 d’abril per un període d’un any i prendran el testimoni a Sagunt (València) i Potries (Castelló), respectivament.
Per segon any consecutiu, la comissió avaluadora ha designat a dos municipis amb aquesta distinció: un de més de 5.000 habitants i un de menys de 5.000, detalla la Generalitat en un comunicat.
El conseller de Cultura, Vicent Marzà, ha manifestat que “un reconeixement com aquest és necessari, i ho és perquè la cultura es posa en el centre de la vertebració de les nostres comarques”. “Enguany tenim una capitalitat cultural al sud i una al nord que cusen la nostra diversitat cultural i la impulsen”, ha il·lustrat.
La proposta d’Altea ha sigut seleccionada per oferir una programació “molt completa i de qualitat”, amb el suport d’esdeveniments culturals, instal·lacions i una gran oferta d’oci i turisme, que inclou vessants com a arts plàstiques, música, espectacles i arts escèniques, lletres i patrimoni. Una programació que té com a fil conductor el mar Mediterrani i la seua vinculació amb el municipi i la comarca de la Marina Baixa.
Cultura també ha tingut en compte en el projecte d’Altea el número d’esdeveniments, festivals i premis consolidats, així com la quantitat d’espais i instal·lacions de referència que té i la seua oferta complementària d’oci i turisme. També l’esforç per desenvolupar una imatge gràfica i conceptual per a difondre i comunicar de manera efectiva la iniciativa.
Vilafranca, per part seua, ha destacat per un projecte cultural que compta amb gran participació del teixit associatiu del municipi i altres entitats col·laboradores, a més de per ser una de les impulsores per a la consideració recentment de la pedra en sec com a Patrimoni de la Humanitat. També per la riquesa de la fauna de la zona i la seua gastronomia.
El projecte d’aquesta localitat del nord de les comarques de Castelló ha sigut triat perquè gran part de la població participa en la confecció de les agendes actives trimestrals, que contenen tota la programació sociocultural, esportiva, educativa i de formació. D’aquesta forma, ofereix un plantejament cultural participatiu, interdisciplinari i intergeneracional.
Paral·lelament, Cultura ha valorat l’especial atenció que fa Vilafranca al seu vessant didàctic, amb l’estret nexe entre cultura, educació i art en la seua oferta formativa i el treball conjunt amb l’escola i l’institut del municipi per a fomentar la cultura i l’art entre els alumnes.
En la comissió que ha avaluat les candidatures han participat, a més de Marzà, el secretari autonòmic de Cultura i Esport, Albert Girona; la directora general de Cultura i Patrimoni, Carmen Amoraga; el de l’Institut Valencià de Cultura (IVC), Abel Guarinos; els caps dels serveis territorials de Cultura d’Alacant, Castelló i València, i representants de la Federació Valenciana de Municipis i Províncies (FVMP), Turisme CV, el Consell Valencià de Cultura (CVC) i les universitats valencianes.

APOSTA FERMA PER LA CULTURA
La capital cultural valenciana és un segell anual creat per Cultura de la Generalitat en 2016 per a incentivar la vertebració de la cultura. Reconeix a les poblacions que destaquen per una aposta ferma per la cultura com a instrument de cohesió social i de foment econòmic.
Amb aquest reconeixement, Cultura vol promoure una descentralització de l’oferta cultural, millorar les comunicacions entre la Generalitat i els agents culturals de tot el territori valencià i garantir l’accés universal a la cultura.
Gandia (València) va ser triada com a primera capital cultural valenciana per al període 2017-2018. Amb la incorporació de dues distincions, una per a municipis de més de 5.000 habitants i una altra per a aquells de menys de 5.000, Sagunt i Potries continuen amb aquest segell amb una sèrie d’activitats culturals fins al 25 d’abril, quan Altea i Vilafranca prendran el relleu.