<<< Tornar a l'inici

Vilafranca, capital de la pedra en sec

<<< Tornar a Naturalesa

pedraensec.jpgL’arquitectura de la pedra en sec és el Patrimoni Cultural que ens han deixat els nostres avantpassats. És l’expressió de formes de vida anterior, marcades per la climatologia i l’orografia d’aquesta terra, freda i muntanyosa. La necessitat de sòl agrícola ha fet que durant segles s’hagi extret de les seves terres grans quantitats de pedra que era necessari deixar en les proximitats del terreny transformat, buscant-li al mateix temps una utilitat.Amb les pedres, l’enginy i les seves mans, com a únics ingredients, els vilafranquins van fer centenars de quilòmetres de parets de pedra en sec, paredons, passos, camins empedrats, porteres, un miler de casetes, abeuradors, pous, fonts, basses, bancals, etc. I per damunt de tot, un miler de casetes, recer perfecte per a resguardar-se de l’aigua i del cerç, un lloc on guardar els objectes… i sobretot, una delícia per a la vista.Arquitectura ecològica que ha transformat el paisatge d’una manera sàvia i respectuosa amb el medi ambient. És en definitiva un llegat cultural fet de pedra per artesans anònims, gent senzilla que no disposava d’altres mitjans per a fer-nos arribar la seva cultura i l’expressió de la seva forma de vida.

MARÍN, M., MIRALLES, F. i MONORT, J. (2002): Els homes i els pedres. La pedra seca a Vilafranca: un paisatge humanitzat. Servei de Publicacions de la Diputació de Castelló. Castelló.