<<< Tornar a l'inici

Museu de la Pedra en Sec

<<< Tornar a Què Visitar

pedra1.JPGLa pedra en sec ha sigut i és una constant a Vilafranca. Durant segles, la necessitat d’augmentar la superfície i la qualitat del terreny cultivable va fer que s’extragueren de les seves terres grans quantitats de pedra. Amb ella i amb l’enginy i les mans dels pobladors d’aquesta vila es va crear una arquitectura pròpia, senzilla i popular, una forma única d’entendre el medi que els rodejava. Es van crear centenars de quilòmetres de parets de pedra seca i centenars de casetes, basses, pous, bancals, artigues, assagadors, etc.

Així, per a donar a conèixer aquesta arquitectura ecològica que ha transformat el paisatge d’una manera sàvia i respectuosa amb el medi ambient, Vilafranca va inaugurar el dissabte 14 d’octubre del 2006 el primer Museu de la Pedra Sec de la Comunitat Valenciana.pedra2.JPG

Aquest espai museogràfic, únic per les seves característiques, està ubicat en la planta superior de l’edifici gòtic de La Llotja. En ell es pot conèixer la rica tècnica de la pedra en sec que forma part del patrimoni de Vilafranca, les ferramentes, els models constructius, les tipologies de casetes o el paisatge humanitzat, a partir d’un recorregut per panells, maquetes, recreacions i projeccions amb fragments de l’audiovisual “Tota Pedra fa Paret”. A més, també dóna l’oportunitat de gaudir d’una de les vistes més privilegiades de tota la Vega i del mateix edifici on s’ubica, la Llotja gòtica de Vilafranca.

De totes maneres, aquest Museu va més enllà dels límits físics de l’edifici; vol donar les ferramentes per a interpretar el paisatge ple de pedra i per a comprendre l’esforç dels veïns de Vilafranca per a poder subsistir en aquestes terres transformant el paisatge. Així, tres són els itineraris que es poden realitzar per a completar la visita:

ITINERARI PLA DE MOSORRO: Pastors i Ramaders.
ITINERARI LES VIRTUTS: Agricultors i Masovers.
ITINERARI LA PARRETA: El bosc de La Parreta.

Visites guiades

Per a consultar l’horari de visites, feu CLIC ACÍ.

pedra3.JPG
pes1.JPG