<<< Tornar a l'inici

Ruta pel centre històric de Vilafranca

<<< Tornar a Què Visitar

ruta.jpgRecórrer els carrers de Vilafranca suposa retrocedir en el temps. Des de l’Avinguda de Castelló i l’Avinguda del Llosar, que s’ajunten en la Plaça d’En Blasc, centre neuràlgic de la localitat, el viatger passa de l’època de la industrialització a la part més antiga del poble. Aquesta zona conserva l’encant de temps passats: carrers típics, cases amb vells escuts i blasons, edificis modernistes com “El Moderno”, etc.

Partint de la Plaça d’En Blasc i prenent el Carrer Major, ens endinsem en el nucli antic de la població. A meitat del recorregut ens trobem amb la Seu de la Confraria de Santa Mª la Major, del segle XVI. Més avant, arribem a l’Església Parroquial Santa Mª Magdalena, un dels millors monuments renaixentistes valencians, edificat entre 1.567-1.572 sota la direcció de Raimon de Pertusa i Pere Maseres. Aquest edifici acull el Museu Parroquial que conserva una interessant col·lecció d’obres d’art relacionades amb el culte i un retaule gòtic obra de Bernat Serra (1.429) procedent de l’Ermita de Sant Miquel, de la Pobla del Bellestar.

Enfront del temple parroquial es troba el Museu de la Pedra en Sec, situat a la planta superior de l’edifici gòtic de la Llotja, del segle XIV. Es tracta d’un espai museogràfic únic per les seves característiques, que dóna la possibilitat de conèixer el món de l’arquitectura de la pedra en sec, les seves tècniques i els seus usos, a partir d’un recorregut per plafons, maquetes, recreacions i projeccions. A més, la visita al museu ofereix l’oportunitat de gaudir d’una de les vistes més privilegiades de tota la Vega.

ruta2.jpgA la Plaça de l’Església podem veure la Casa pairal dels Brusca i la dels Penyarroja, dos famílies vinculades a la història local. També trobem l’Ajuntament de Vilafranca. És un notable edifici gòtic dels s.s. XIV-XV que guarda un preciós retaule obra de Valentí Montoliu datat en 1.455, que pertanyia al Santuari de la Mare de Déu del Llosar. En aquest immoble s’ubica també l’Ecomuseu de Vilafranca.

Continuant per aquests carrers arribarem al Portal de Sant Roc (S. XIV), única porta existent de les quatre que tancaven les muralles medievals. Si travessem aquesta porta i baixem unes escales empedrades arribarem al “Maset”, des d’on podem gaudir d’una bonica vista del nucli antic.

Als afores de la població, camí de Castelló, s’alça la Plaça de Bous, edifici de 1.933; i eixint del municipi direcció Teruel trobarem l’Ermita de Santa Bàrbara, construïda entre 1773 i 1794.