Vilafranca presenta un documental sobre la creació del Batxillerat al municipi

Documental “Nous Ponts, Noves Ruralitats”

La Sala de Teatre Carles Pons de Vilafranca acollirà el dijous a les 19.30h la presentació del documental “Nous Ponts, Noves Ruralitats” realitzat pel grup d’investigació DESiRES de l’UJI, format pel vilafranquí Vicent Querol, Emma Gómez Nicolau i Xavier Ginés. L’edició ha sigut a càrrec d’Impact Ant i la investigació i realització del documental té el suport de la Conselleria d’Educació.

L’investigador Vicent Querol va ser qui va veure en la implantació del Batxillerat en la seua localitat una oportunitat per a mostrar i tractar d’entendre com canvia la vida en un territori en disposar d’un nou servei, en aquest cas educatiu, de tal importància.

Així, els 30 minuts de documental narren la vida dels i les joves de la primera promoció del Batxillerat a l’IES Vilafranca. Joves no només del municipi, sinó també de localitats veïnes de la comarca del Maestrazgo de Terol, que per primera vegada en generacions no han hagut de desplaçar-se fora del seu municipi o recórrer grans distàncies per a cursar els seus estudis pre-universitaris.

La visió del documental és en primera persona. És el propi alumnat qui compta les seues experiències i vivències. També s’ha comptat amb les aportacions del personal educatiu de l’IES Vilafranca, dels alcaldes de la Iglesuela del Cid i Cantavieja i de l’alcalde vilafranquí en aquells moments, Óscar Tena. D’aquesta manera, els espectadors tindran l’oportunitat de conéixer quines són les inquietuds, les incerteses o la visió de futur dels joves amb aquesta nova etapa educativa. A més, s’aborda el contacte entre llengües, ja que l’alumnat aragonés ha realitzat un programa d’immersió en valencià. Dins i fora de les aules, com també tracta de reflectir el documental, existeixen ja nous vincles que uneixen als i les joves amb un territori de relacions més ampli.

Amb tot, dijous que ve es durà a terme el primer passe de “Nous Ponts, Noves Ruralitats”, un documental de la Universitat Jaume I sobre el Batxillerat a Vilafranca i l’oportunitat educativa i social que això suposa per als joves de la zona.