Presentat un documental que narra els ‘nous ponts’ del Batxillerat a Vilafranca

Presentació de ā€œNous Ponts, Noves Ruralitatsā€
Presentació de ā€œNous Ponts, Noves Ruralitatsā€
  • ā€œNous Ponts, Noves Ruralitatsā€ Ć©s la concreció d’un projecte d’investigació del Grup de Recerca Desigualtats i ResistĆØncies de l’UJI
  • L’audiovisual explica la vida dels i les joves de la primera promoció del Batxillerat amb la incorporació de l’alumnat de la comarca del Maestrazgo

La Sala de Teatre Carles Pons de Vilafranca va acollir el dijous passat la presentació d’un documental sobre la creació del Batxillerat al municipi. L’acte va comptar amb la presĆØncia, entre d’altres, del director general de polĆ­tica lingüísitca de la Generalitat Valenciana, RubĆ©n Trenzano, aixĆ­ com dels alcaldes de La Iglesuela del Cid, Fernando Safont, Cantavieja, Ricardo AltabĆ”s, Vilafranca, Silvia Colom i l’exalcalde de Vilafranca, Ɠscar Tena.

El documental Ć©s el resultat del projecte d’investigació dut a terme pel Grup de Recerca Desigualtats i ResistĆØncies, format pel vilafranquĆ­ Vicent Querol, Emma Gómez Nicolau i Xavier GinĆ©s, un projecte que ha tingut el suport de la Conselleria d’Educació. L’edició del vĆ­deo ha estat realitzada per Impact Ant.

L’investigador Vicent Querol va ser qui va veure en la implantació del Batxillerat en la seua localitat una oportunitat per a mostrar i tractar d’entendre com canvia la vida en un territori en disposar d’un nou i important servei, en aquest cas educatiu.

AixĆ­, els 30 minuts de documental narren aquesta experiĆØncia d’ĆØxit a travĆ©s de la vida dels i les joves de la primera promoció del Batxillerat a l’IES Vilafranca. Joves no nomĆ©s del municipi, sinó tambĆ© de localitats veĆÆnes de la comarca del Maestrazgo de Terol, amb un context lingüístic diferent. El documental parla de joves que per primera vegada en generacions no han hagut de desplaƧar-se fora del seu municipi o recórrer grans distĆ ncies per a cursar els seus estudis preuniversitaris, amb el que això implica per a la seua identitat, els seus vincles amb el poble i el seu arrelament i els seus projectes de futur.

La visió de l’audiovisual Ć©s en primera persona. Ɖs el propi alumnat qui compta les seues experiĆØncies i vivĆØncies. TambĆ© s’ha comptat amb les aportacions del personal educatiu de l’IES Vilafranca, dels alcaldes de la Iglesuela del Cid i Cantavieja i de l’alcalde vilafranquĆ­ en aquells moments, Ɠscar Tena. D’aquesta manera, els espectadors tenen l’oportunitat de conĆ©ixer quines són les inquietuds, les incerteses o la visió de futur dels joves amb aquesta nova etapa educativa. A mĆ©s, aborda el contacte entre llengües, on la llengua no ha sigut un problema, mĆ©s bĆ© una oportunitat, ja que l’alumnat aragonĆ©s ha realitzat un programa voluntari d’immersió en valenciĆ . Dins i fora de les aules, com tambĆ© tracta de reflectir el documental, existeixen ja nous vincles que uneixen als i les joves amb un territori de relacions mĆ©s ampli.