Presentat un documental que narra els ‘nous ponts’ del Batxillerat a Vilafranca

PresentaciĆ³ de ā€œNous Ponts, Noves Ruralitatsā€
  • ā€œNous Ponts, Noves Ruralitatsā€ Ć©s la concreciĆ³ d’un projecte d’investigaciĆ³ del Grup de Recerca Desigualtats i ResistĆØncies de l’UJI
  • L’audiovisual explica la vida dels i les joves de la primera promociĆ³ del Batxillerat amb la incorporaciĆ³ de l’alumnat de la comarca del Maestrazgo

La Sala de Teatre Carles Pons de Vilafranca va acollir el dijous passat la presentaciĆ³ d’un documental sobre la creaciĆ³ del Batxillerat al municipi. L’acte va comptar amb la presĆØncia, entre d’altres, del director general de polĆ­tica lingĆ¼Ć­sitca de la Generalitat Valenciana, RubĆ©n Trenzano, aixĆ­ com dels alcaldes de La Iglesuela del Cid, Fernando Safont, Cantavieja, Ricardo AltabĆ”s, Vilafranca, Silvia Colom i l’exalcalde de Vilafranca, Ɠscar Tena.

El documental Ć©s el resultat del projecte d’investigaciĆ³ dut a terme pel Grup de Recerca Desigualtats i ResistĆØncies, format pel vilafranquĆ­ Vicent Querol, Emma GĆ³mez Nicolau i Xavier GinĆ©s, un projecte que ha tingut el suport de la Conselleria dā€™EducaciĆ³. Lā€™ediciĆ³ del vĆ­deo ha estat realitzada per Impact Ant.

Lā€™investigador Vicent Querol va ser qui va veure en la implantaciĆ³ del Batxillerat en la seua localitat una oportunitat per a mostrar i tractar dā€™entendre com canvia la vida en un territori en disposar dā€™un nou i important servei, en aquest cas educatiu.

AixĆ­, els 30 minuts de documental narren aquesta experiĆØncia d’ĆØxit a travĆ©s de la vida dels i les joves de la primera promociĆ³ del Batxillerat a lā€™IES Vilafranca. Joves no nomĆ©s del municipi, sinĆ³ tambĆ© de localitats veĆÆnes de la comarca del Maestrazgo de Terol, amb un context lingĆ¼Ć­stic diferent. El documental parla de joves que per primera vegada en generacions no han hagut de desplaƧar-se fora del seu municipi o recĆ³rrer grans distĆ ncies per a cursar els seus estudis preuniversitaris, amb el que aixĆ² implica per a la seua identitat, els seus vincles amb el poble i el seu arrelament i els seus projectes de futur.

La visiĆ³ de l’audiovisual Ć©s en primera persona. Ɖs el propi alumnat qui compta les seues experiĆØncies i vivĆØncies. TambĆ© sā€™ha comptat amb les aportacions del personal educatiu de lā€™IES Vilafranca, dels alcaldes de la Iglesuela del Cid i Cantavieja i de lā€™alcalde vilafranquĆ­ en aquells moments, Ɠscar Tena. Dā€™aquesta manera, els espectadors tenen lā€™oportunitat de conĆ©ixer quines sĆ³n les inquietuds, les incerteses o la visiĆ³ de futur dels joves amb aquesta nova etapa educativa. A mĆ©s, aborda el contacte entre llengĆ¼es, on la llengua no ha sigut un problema, mĆ©s bĆ© una oportunitat, ja que lā€™alumnat aragonĆ©s ha realitzat un programa voluntari dā€™immersiĆ³ en valenciĆ . Dins i fora de les aules, com tambĆ© tracta de reflectir el documental, existeixen ja nous vincles que uneixen als i les joves amb un territori de relacions mĆ©s ampli.