- āNous Ponts, Noves Ruralitatsā Ć©s la concreció d’un projecte d’investigació del Grup de Recerca Desigualtats i ResistĆØncies de l’UJI
- L’audiovisual explica la vida dels i les joves de la primera promoció del Batxillerat amb la incorporació de l’alumnat de la comarca del Maestrazgo
La Sala de Teatre Carles Pons de Vilafranca va acollir el dijous passat la presentació d’un documental sobre la creació del Batxillerat al municipi. L’acte va comptar amb la presĆØncia, entre d’altres, del director general de polĆtica lingüĆsitca de la Generalitat Valenciana, RubĆ©n Trenzano, aixĆ com dels alcaldes de La Iglesuela del Cid, Fernando Safont, Cantavieja, Ricardo AltabĆ”s, Vilafranca, Silvia Colom i l’exalcalde de Vilafranca, Ćscar Tena.
El documental Ć©s el resultat del projecte d’investigació dut a terme pel Grup de Recerca Desigualtats i ResistĆØncies, format pel vilafranquĆ Vicent Querol, Emma Gómez Nicolau i Xavier GinĆ©s, un projecte que ha tingut el suport de la Conselleria dāEducació. Lāedició del vĆdeo ha estat realitzada per Impact Ant.
Lāinvestigador Vicent Querol va ser qui va veure en la implantació del Batxillerat en la seua localitat una oportunitat per a mostrar i tractar dāentendre com canvia la vida en un territori en disposar dāun nou i important servei, en aquest cas educatiu.
AixĆ, els 30 minuts de documental narren aquesta experiĆØncia d’ĆØxit a travĆ©s de la vida dels i les joves de la primera promoció del Batxillerat a lāIES Vilafranca. Joves no nomĆ©s del municipi, sinó tambĆ© de localitats veĆÆnes de la comarca del Maestrazgo de Terol, amb un context lingüĆstic diferent. El documental parla de joves que per primera vegada en generacions no han hagut de desplaƧar-se fora del seu municipi o recórrer grans distĆ ncies per a cursar els seus estudis preuniversitaris, amb el que això implica per a la seua identitat, els seus vincles amb el poble i el seu arrelament i els seus projectes de futur.
La visió de l’audiovisual Ć©s en primera persona. Ćs el propi alumnat qui compta les seues experiĆØncies i vivĆØncies. TambĆ© sāha comptat amb les aportacions del personal educatiu de lāIES Vilafranca, dels alcaldes de la Iglesuela del Cid i Cantavieja i de lāalcalde vilafranquĆ en aquells moments, Ćscar Tena. Dāaquesta manera, els espectadors tenen lāoportunitat de conĆ©ixer quines són les inquietuds, les incerteses o la visió de futur dels joves amb aquesta nova etapa educativa. A mĆ©s, aborda el contacte entre llengües, on la llengua no ha sigut un problema, mĆ©s bĆ© una oportunitat, ja que lāalumnat aragonĆ©s ha realitzat un programa voluntari dāimmersió en valenciĆ . Dins i fora de les aules, com tambĆ© tracta de reflectir el documental, existeixen ja nous vincles que uneixen als i les joves amb un territori de relacions mĆ©s ampli.





