Un viatge de 7.000 anys per a ‘submergir-se’ en les pintures rupestres de Vilafranca

– El Museu de la Valltorta organitza aquest diumenge una visita guiada a la Covatina, un enclavament integrat per dos abrics on es conserven mĆ©s de 30 figures

L’art rupestre continua sent un dels grans tresors ocults de la provĆ­ncia de Castelló i la comarca dels Ports. I Ć©s que el nostre territori compta amb un important llegat localitzat en diversos municipis. Ɖs el cas de Vilafranca, on se situa l’abric de La Covatina, un enclavament de gran valor històric i patrimonial que data de mĆ©s de 7.000 anys d’antiguitat.

Aquest paratge alberga un conjunt pictòric excepcional, representatiu de l’art rupestre llevantĆ­, declarat Patrimoni de la Humanitat per la Unesco. Les seues pintures reflecteixen escenes de caƧa amb figures humanes i animals, capturant un instant de la vida dels primers pobladors de la zona. En aquest abric destaquen el traƧ fi i la gamma cromĆ tica en tons vermellosos i ocres, oferint un testimoniatge invaluable del passat prehistòric.

I per a descobrir-ho, el Museu de la Valltorta ha organitzat una visita guiada que tindrĆ  lloc el pròxim 6 d’abril, a les 11.30 hores. L’eixida partirĆ  des de les oficines municipals de Vilafranca. Per a mĆ©s informació i reserves, els interessats poden contactar amb el Museu de la Valltorta en el telĆØfon 964 33 60 10 o posar-se en contacte amb l’Ajuntament de Vilafranca a travĆ©s del nĆŗmero 964 44 12 32.

Durant la visita, els participants podran submergir-se en la història i els misteris que emboliquen aquestes representacions, comprenent el seu significat i la importĆ ncia de la seua conservació. Guiats per experts en la matĆØria, descobriran els secrets d’aquest patrimoni Ćŗnic en un fascinant recorregut per la història.

En La Covatina, integrada per dos abrics geminats, es conserven mĆ©s de 30 figures, entre les quals es reconeixen arquers, figures humanes (entre elles dues dones) i restes d’algun animal. Entre aquests motius destaquen la figura femenina interpretada tradicionalment com un ocell i la d’un arquer a la carrera en la qual es poden observar detalls com la musculatura de les cames, l’arc i les fletxes, un peculiar pentinat (o tocat de cap) i, fins i tot, aspectes de la seua vestimenta.

Ā· Quan es va descobrir aquest jaciment?

El jaciment de La Covatina va ser descobert en 1971 pel mestre d’escola Salvador Gómez Bellot, qui el va donar a conĆ©ixer amb el nom de la ‘Covatina del Gran Ocell’, que feia referĆØncia a una de les figures que li recordava a un estruƧ. Aquesta interpretació s’ha mantingut durant anys, descrivint de manera recurrent eixa figura com una au rapaƧ, fins i tot integrada en una escena de caƧa. No obstant això, actualment sabem que es tracta d’una figura femenina parcialment conservada.