Vilafranca celebra la festa anual del bureo i presenta la nova associació

El dissabte es presentava en societat la nova Associació Cultural Bureo de Vilafranca. Un agrupament hereu de l’antiga formació de bureo Iglesuela-Vilafranca. Aquest grup de gent aficionada a la jota i al bureo s’han constituĆÆt en associació amb seu social, estatuts i junta directiva com tantes altres associacions culturals que tĆ© Vilafranca. Aprofitant la cita anual de bureo que ja es ve fent durant diversos anys a Vilafranca, a la jornada del dissabte es van programar una sĆØrie d’activitats a voltant d’aquest fenomen tan caracterĆ­stic de la cultura popular Vilafranca.

L’objectiu principal d’aquesta nova associació Ć©s donar a conĆØixer el bureo i la jota i transmetre’l a les generacions mĆ©s joves de la mateixa manera que s’ha anat transmetent al llarg dels segles. I Ć©s que la jota vilafranquina es caracteritza de la resta de balls de la zona per la seua pervivĆØncia i manteniment en el temps, i això li aporta un valor etnològic excepcional. Generació rere generació s’ha sabut ensenyar i aprendre, tant pel que fa al component dansaire com al musical.

De matĆ­ es presentava a la Casa Social la nova associació i a mĆ©s, es va fer una xerrada colĀ·loqui sobre la jota vilafranquina on es va presentar un estudi de la folklorista i professora de la Universitat de Saragossa, Carolina Ibor, que evidencia que la manera com es balla la jota a Vilafranca Ć©s fruit d’aquesta transmissió, perduda en moltes altres zones de l’Aragó.

Alhora, la versió actual de la jota beu de la confluència amb els balls dels pobles dels voltants la constant influència entre les danses de les terres veïnes, tant del Maestrazgo de Terol, com dels Ports i del Maestrat.

La xerrada va finalitzar amb una ronda amb ball a la plaƧa i un dinar de pa i porta a l’edifici polivalent. Per la vesprada era l’hora de ballar. MĆŗsics a les cordes i dansaires amb els braƧos enlaire van tocar i ballar gairebĆ© fins a l’esgotament.

Com sempre, els bureos populars a Vilafranca recullen mĆŗsics i balladors locals i tambĆ© vinguts d’altres pobles. SĆ­mbol que aquest patrimoni etnològic nascut fa segles a les masies segueix mĆ©s viu que mai.