Vilafranca posa en marxa una Comunitat Energètica Local

L’Ajuntament de Vilafranca, a través d’una reunió informativa, ha manifestat a la població la voluntat de crear una comunitat energètica local. A través d’una instal·lació de plaques fotovoltaiques a les teulades de l’edifici polivalent i de la casa de la música, tant els edificis municipals, com els veïns i veïnes de la localitat podran aprofitar directament l’energia generada, reduir les emissions, beneficiar-se d’una energia verda i de proximitat i disminuir el cost de la factura elèctrica.

Estan prevists dos projectes d’instal·lació fotovoltaica en modalitat d’autoconsum que permetrà repartir l’energia entre els veïns i veïnes ubicats a 500 metres a la rodona del punt de connexió de les instal·lacions. L’estudi de viabilitat l’ha dut a terme l’empresa Sapiens Energia, una cooperativa energètica de Canet d’En Berenguer.

Primerament, s’ha de crear la comunitat energètica com a entitat jurídica i definir els estatuts per a que les persones interessades puguen associar-se. En aquest sentit està previst que en les properes setmanes s’inicien tallers i jornades informatives per decidir la configuració de la comunitat i els requisits d’accés. Per beneficiar-se de l’energia generada no caldrà realitzar cap instal·lació específica a les vivendes particulars. Es faran servir els comptadors de consum existents.

El cost de la instal·lació de les plaques l’assumirà el consistori amb l’ajuda de les subvencions de l’IVACE. Així mateix, la primera edil Silvia Colom, ha manifestat que “tot i que el projecte es durà a terme al llarg del 2022, era imprescindible explicar primerament a tots els veïns i veïnes les accions que es duran a terme, com és una comunitat energètica, les característiques que ha de tenir i com es podrà treballar des del punt de vista associatiu”.