Vilafranca, terra d’història, natura, pedra i cultura

Portera a Les Virtuts

Ens trobem a Vilafranca, un poble de 2.200 habitants, aproximadament, situat a l’interior de la província de Castelló a uns 1.125 m d’altitud i que pertany a la Comarca dels Ports. Té una gran riquesa cultural i paisatgística, aquest municipi destaca, sobretot, per la Pedra en Sec i les Pintures Rupestres, que ja és tot Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat.

Venint de Castelló, ens endinsem en Vilafranca per una gran avinguda que creua tot el poble i ens condueix fins a la Plaça d’En Blasc, on comença la part antiga de Vilafranca amb l’edifici característic “El Moderno” i on es conserva la façana de l’Antic Col·legi de la Consolació. Comencem el nostre recorregut pels carrers del nucli més antic del municipi, el Carrer Major ens transportarà a un món de cases modernistes construïdes entre finals del s. XIX i principis del s. XX. Baixant per aquest carrer, arribem a l’Església de Santa Maria Magdalena “un magnífic temple d’estil plateresc, que combina en perfecta harmonia elements gòtics i renaixentistes”, i també ens trobem amb el Campanar, amb un segle d’antiguitat.

Seguim baixant fins a arribar al Portal de Sant Roc o “el portalet”, l’única porta de la muralla que es conserva en peu actualment i que té damunt seu una capella menuda dedicada a sant Roc i, a la part de darrere, un panell amb Sant Cristòfol. Just davant del portal, hi trobem l’hospital de caritat, construït a l’època medieval. Ara, pujarem per Carrer l’Abadia fins a arribar a la Placeta de l’Església, on hi veiem l’Església per dalt, l’antic Ajuntament i la Casa dels Penyarroja. Tirant cap a baix de la Bassa, arribarem al Calvari i a l’Ermita de Sant Roc.

Santuari de La Mare de Déu del Llosar

Ens n’anem a l’altre costat del poble, i és que, anant per l’Avinguda del Llosar, ens trobem en una estàtua que fa honor a la dona treballadora en la indústria tèxtil, fet caracteritzador de Vilafranca. I si seguim més cap avant, veiem de front l’Ermita de Santa Bàrbara. Baixem pel Carrer Pilar i el Carrer Costa de les Eres, que ens transportaran fins a la Font dels Burros, ací hi trobem els Llavadors, on les dones s’ajuntaven per llavar la roba. Finalment, seguim el trajecte i el Santuari de la Mare de Déu del Llosar el trobem anant direcció a la Pobla del Bellestar pel costat de la carretera de la Iglesuela (Terol).

Deixant de banda els monuments i carrers, ara ens endinsarem els més bonics paisatges del voltant, i és que, la natura és un dels elements més característics de Vilafranca. En molts d’aquests espais es troben construccions de Pedra en Sec, considerat ja, Patrimoni Immaterial de la Humanitat. Uns exemples dels espais naturals que podem veure són, primer, el Pla de Mosorro, una àmplia esplanada situada al sur del municipi, ací es va lliurar una important batalla durant la Tercera Guerra Carlina. Al final d’aquest pla, trobem el Picaio, el punt més alt de la Serra Negra i des d’on podem contemplar des d’algunes parts de Terol fins a les muntanyes de la costa de Castelló. Seguint al sud de Vilafranca, tenim les Coves de Forcall, situades a un parell de kilòmetres del poble, unes coves que el pas del temps i la naturalesa ha anat modificant i fent d’elles un paratge preciós.

La Gotera

Des del sud-est del poble, pots apreciar una gran panoràmica del Barranc de la Fos, un paisatge ple de riquesa en la seua vegetació i fauna, i des d’on es pot apreciar el Penyagolosa i el Picao. El Bosc de Palomita és un conjunt d’arbres (solen ser pins) que es troba a pocs kilòmetres del poble, fet que ha propiciat a què certes parts del bosc hagen estat treballades per llauradors i ara siguen bancals. Anant-nos al nord vilafranquí, hi trobem el Riu de les Truites, que passa per la Pobla del Bellestar, una part del terme de Vilafranca i la Iglesuela apartada d’ambdós municipis. Aquest riu seguirà fins a La Gotera, un espai essencial per als esports d’altura com l’escalada.

A l’oest de Vilafranca es troba la muntanya més alta de la Comarca dels Ports, el Tossal dels Montllats des d’on, un dia clar, pots veure fins i tot les Illes Columbretes o els Pirineus. Tornem ja cap al poble i ens dirigim a Les Virtuts, la zona on millor es conserven les construccions de la Pedra en Sec i on més hi ha. Finalment, abans d’entrar cap al nucli urbà, farem una parada a les Fonts del Llosar, el lloc més visitat per la gent del poble gràcies a la seua fàcil arribada i l’adaptació que s’ha realitzat ací.

Les Fonts del Llosar

Per acabar la ruta pel meravellós poble de Vilafranca, no ens podem oblidar de la Pedra en Sec, i és que al passar pel Pla de Mosorro o per Les Virtuts, ja hem vist diverses construccions. No obstant, per a més informació sobre aquest element Patrimoni de la Humanitat hi entrarem al Museu de la Pedra en Sec, situat davant del Campanar. A més, les pintures rupestres també son patrimoni, i les podem trovar al Barranc de les Carabasses i al Riu de Monlleó.

Vilafranca és un poble de bellesa paisatgística i natural i d’història en els seus monuments i carrers. Però també és reconeguda per ser un dels pobles amb més actes culturals de la comunitat, ja que va ser reconeguda amb la Capitalitat Cultural, gràcies a la gran programació que tenen, ja no sols a l’estiu, sinó al llarg de tot l’any amb festivals de teatre, música, poesia, etc.

Entrada a Les Virtuts