Vilafranca acollirà una nova edició del Festival Internacional de Titelles Portsxinel·la que se celebrarà del 26 de març al 7 d’abril

El Festival Internacional de Titelles Portsxinel·la celebrarà la seua vuitena edició a la comarca dels Ports entre el 26 de març i el 7 d’abril 2024. Un total de dotze companyies nacionals i internacionals protagonitzaran 36 actuacions obertes al públic, amb accés gratuït, que junt amb les activitats pedagògiques paral·leles permetran gaudir de més de quaranta espectacles relacionats amb el teatre de titelles. A Vilafranca es celebraran un total de quatre espectacles.

El regidor de Cultura de l’Ajuntament de Vilafranca, Carlos Álvarez, va participar el passat 21 de febrer en la presentació de la programació del Festival Internacional de Titelles Portsxinel·la, que en aquest ocasió es va celebrar en Portell. A l’acte van assistir, a més, el diputat provincial de Cultura, Alejandro Clausell; l’alcalde de Portell, Àlvar Ferrer, l’alcaldessa de Palanques, Lucía Martí, el regidor de Cultura de Vilafranca, Carlos Álvarez, la regidora de Morella, Ruth Martínez, el regidor de la Todolella, Alfredo Querol, del CRA Els Ports, Alba Querol, així com l’equip organitzador, encapçalat per la presidenta d’Eclíptica d’Art, Rebeca Castro, juntament amb al director artístic del festival, Carles Benlliure.

Tal com van avançar des de l’organització, en aquesta vuitena edició els veïns i veïnes dels Ports i visitants podran gaudir d’espectacles de companyies internacionals com Tricktrek (Estònia), LAPinzón (Colòmbia), S.A. Marionetas (Portugal), La Bottega Teatrale (Itàlia), Astillero Teatro i Jesús Sánchez (Mèxic) i Fernán Cardama (l’Argentina); nacionals, com Corral de García i Javier Aranda Teatro (Aragó), Ameztu Antzerkia (País Basc), Kamante Teatre (Astúries) e Ymedio Teatro (Andalusia).

Paral·lelament als espectacles, i emmarcats en aquest festival, es desenvoluparan diverses activitats pedagògiques. Així, Coco Teatre, d’Alcoi, dirigirà tallers de titelles de carrer, que inclourà un cercavila posterior amb les persones participants. També està prevista la presentació del llibre commemoratiu dels 25 anys de la companyia portuguesa S.A. Marionetas. No faltarà la tradicional Trobada Titellaire, amb les companyies participants, així com una classe magistral de titella tradicional portuguès.

A més, la companyia Astillero realitzarà la conferència “Los temas tabú en el teatro de títeres”, mentre que Jesús Sánchez presentarà un espectacle nocturn que portarà per títol “Canciones y romances”.

Des de l’organització del festival han detallat que aquestes activitats estan dirigides principalment als integrants de les companyies i convidats, però amb l’opció que qualsevol persona interessada puga participar, prèvia inscripció en l’adreça de mail eclipticadart@gmail.com

Companyies de primer ordre

Els directors artístics del festival, Carles Benlliure i Rebeca Castro, van detallar durant la roda de premsa de presentació el propòsit de Portsxinel·la: l’impuls de la cultura de qualitat en un entorn únic com és la comarca dels Ports. Van insistir també en la particularitat d’aquesta cita, ja que en l’esfera nacional únicament existeixen tres certàmens de les característiques del Festival Internacional Portxinel.la, sent també poc freqüent en altres països del món.

La Diputació Provincial de Castelló, la Generalitat Valenciana a través del Institut Valencià de Cultura, Electra del Maestrazgo, els ajuntaments de Morella, Vilafranca, Forcall, Cinctorres, Todolella, Portell, Palanques, Villores, La Mata, Castell de Cabres, Vallibona i Herbers, la Mancomunitat Els Ports i comerços de la comarca fan possible aquest festival que cada any organitza Eclíptica d’Art.

Programació a Vilafranca

Dijous 28 de març:

> Taller de titelles de carrer, per Cia Coco Teatre (Alcoi). Casa de Cultura. Vilafranca. 10.00.

> ”Bichos” (cercavila amb assistents al taller), per Cia Coco Teatre (Alcoi). Casa de Cultura. Vilafranca. 12.30.

Divendres 29 de març:

> “La Casa por el Tejado”, per Cia. Corral de García (Aragó). Teatre Carles Pons Vilafranca. 12.00.

Diumenge 7 d’abril:

> “Con 1 kilo de harina”, per Cia. Teatre de Fernán Cardama (l’Argentina). Teatre Carles Pons. Vilafranca. 18.00.