Vilafranca plena d’aigua les basses del terme municipal per a ajudar la fauna salvatge a combatre la sequera

– Amb la colĀ·laboraciĆ³ de les Brigades Forestals

– L’objectiu Ć©s dotar de punts d’aigua per a la fauna salvatge

L’Ajuntament de Vilafranca estĆ  emplenant d’aigua les xicotetes basses naturals i artificials del terme de la localitat davant la sequera que les ha deixades completament seques. La regidora de Medi Ambient de l’Ajuntament de Vilafranca, Cristina Albert, ha apuntat que “ho vam veure necessari perquĆØ la fauna salvatge que viu en el nostre entorn puga comptar amb punts d’aigua on beure, netejar-se o refrescar-se”. No Ć©s la primera vegada que l’Ajuntament de Vilafranca posa en marxa aquesta mesura. El passat estiu tambĆ© es va procedir a l’emplenament d’aquestes basses. “S’ha actuat en zones com el Pla de Mosorro, Palomita, el Picaio o el Pla de Baix, entre altres punts”, segons ha assenyalat el regidor d’Obres i Serveis, CĆ”ndido AndrĆ©s.

El passat estiu l’emplenament de basses es va fer amb recursos propis i en aquesta ocasiĆ³ s’ha comptat amb l’ajuda d’un camiĆ³ motobomba dels Bombers Forestals, desprĆ©s d’haver-se cursat una solĀ·licitud al Consorci Provincial de Bombers de la DiputaciĆ³ de CastellĆ³. Durant diversos dies les brigades forestals s’han encarregat de repartir aigua en el terme municipal.

Per a posar en marxa aquest emplenament l’Ajuntament estĆ  en contacte amb el Club de CaƧadors “La Vilafranquina”, ja que algunes de les basses i punts d’aigua van ser creades per aquesta associaciĆ³. “Hem omplert basses que sĆ³n de xicotetes dimensions” -han apuntat Cristina Albert i CĆ”ndido AndrĆ©s els qui han afegit que “no s’han fet aportacions a grans basses que serveixen per a abeurar bestiars”.

Basses com la de la Trinitat o la del PastĆ­s sĆ³n visitades amb freqĆ¼ĆØncia per aus i fauna terrestre que troben en aquests llocs per a beure, especialment en perĆ­odes de sequera on l’aigua Ć©s mĆ©s escassa. I Ć©s que des de principi d’any en l’estaciĆ³ de Avamet de la localitat tan sols s’han registrat 14 litres per metre quadrat, una xifra escassa. De fet, ja es ve d’un 2023 amb una precipitaciĆ³ de 386,6 litres per metre quadrat, quan la precipitaciĆ³ mitjana entre 1978 i 2018 va ser de 676,8 litres per metre quadrat. Ɖs a dir, va precipitar la meitat del que Ć©s habitual i en 2024 la situaciĆ³ no estĆ  millorant.